Klienditeenindus 651 2222

Ostukorv

Ostukorvis pole tooteid
Telefon (E-P 9-21):   651 2222
Kohustuslik väli

teisipäev, 2. märts 2021

Kodukontori 5 tähtsat sammast

Et töö ja õppimine sujuks kodukontoris mõnusalt ja hoogsalt, tasub ergonoomikat ja mugavust kõrgelt hinnata. Ka tervisehädad ei pruugi siis hiljem nii lihtsalt kimbutama tulla.

Õige: selg on sirge ja monitori kõrgus on täpselt silmade piiril.
Vale: allapoole vaade tekitab kaelapiirkonda liigseid pingeid ja halvendab rühti.


Kodukontor on nüüd kujunenud pigem normiks. Kui paljudel meist aga on kodus samasugused tingimused nagu töökohas? Tihtipeale juhtub, et tööasjad aetakse ära köögilaua taga ja söögitooli peal, vahel ka, rüperaal süles, diivanil kössitades. See pole mõistlik ega ka tervislik! „Tasub pigem investeerida oma tervisesse, kui ühel hetkel hakata 50-aastasena mõtlema, näe kurja, käed valutavad ja selg valutab,“ tõdeb Euronicsi tootejuht Jan Rist, kes hoolitseb Euronicsis selle eest, et kliendid saaksid endale kodukontorisse kõige mugavamad ja ergonoomilisemad töövahendid. Kuidas seada kodus kontor sisse nii, et see tervisele parim oleks?

 1. Laud – sügavus on oluline
 Lauda valides kehtib lihtne reegel: mida suurem, seda parem. Laiusest olulisem on aga laua sügavus. Paraja sügavusega lauad algavad Jani sõnul alates 80 sentimeetrist. „Ideaalne, kui saad laua taga istudes oma küünarvarred peaaegu täies ulatuses lauale toetada,” täpsustab ta. Nii saavad käed laual puhata ja õlavöötmes ega kätes ei teki pingeid. Eriti hea oleks see, kui töölaud oleks tõstetav (mootoriga). „Arstid soovitavad kontoritöötajatel teha tööd aeg-ajalt püsti seistes. Tõstetava laua saab hõlpsalt parajale kõrgusele panna. Kaheksa-üheksatunnisest tööpäevast võiks tund-kaks seistes töötada küll,” annab Jan nõu. Kui seda võimalust pole, siis piisab, kui teha iga tunni aja tagant kümneminutiline paus, et jalutada väljas, minna rõdule, käia köögis vee või kohvi järel. Tagasi tulles on niimoodi hea alustada tööd taas värske peaga.

 2. Tool – mugavuse looja
 Tooli valides arvesta, kui kaua sellel aega veedad. „Mida kauem istud, seda kallim ja ergonoomilisem tool tuleks valida,“ ütleb Jan. Töötegemise tool peab olema mugav, ergonoomiline ning toetama selga ja käsi. „Istuda tuleb nii, et seljatugi on üsna 90-kraadise nurga all, nii et saad toetada terve seljaga tooli seljatoe vastu.” Tänapäeva korterid on tihtipeale üsna väikesed, nii et suur laud ei taha tuppa hästi ära mahtuda. Kui töölaud on kitsas, tasub tööasendi täiustamiseks valida korralike käsitugedega tool. Tooli käsitoed pole mõeldud niisama lösutamiseks, vaid laua pikendamiseks. Toed tuleb tõsta lauaga samale kõrgusele, et neile saaks käsi toetada. Nii jäävad käed puhkeasendisse ning lihastes ei teki asjatuid pingeid. Mõnele kontoritoolile on lisatud ka pea- ja seljatoed. Niinimetatud mänguritoolidele on tavaliselt pandud padi alaselja toetamiseks, sest inimese selg ei ole kunagi päris sirge, vaid kergelt nõgus, ja sel moel pakub padi seljale toetust. Ergonoomika seisukohast pole kaelatuge otseselt vaja, kuid puhkehetkel võib hingetõmbamiseks olla mõnus neile pead toetada. Jan soovitab enne tooli ostmist kindlasti proovida sellel istuda, et hinnata, kui mugav see on, kuna tooli valikut mõjutab ka inimese kehakaal ja pikkus. Soodsama hinnaklassi toolid kannatavad tavaliselt vähem raskust ja ka nende seljatugi on mõeldud pigem lühema pikkusega inimesele (enamasti kuni 170–180 cm). On inimesi, kes aeg-ajalt istuvad laua taga tööd tehes ka tervisepallil, et vähendada seljas väsimust ja pingeid ning suurendada lülisamba liikuvust. Seda praktiseerides tasub aga jälgida, et pall oleks piisavalt suur, et monitor jääks õigele kõrgusele ega tekiks alt üles vaatamise efekti.


Hea tööasend on selline, kui saad küünarvarred peaaegu täies ulatuses lauale toetada.


 3. Monitor – kontrolli kõrgust
„Ideaalne monitori kõrgus on selline, et monitori vaadates on silmad selle ülemise äärega tasa,“ sõnab Jan. Kui monitor on madalamal, on vaade suunatud allapoole ja kaelas tekib kumerus. Pikaajaline sundasend võib tekitada nn nutikaela ja põhjustada tõsisemaid rühihäireid. Liiga kõrgel olevale monitorile tuleb aga alt üles vaadata ja nii tekivad kaela ja õlavöötmesse pinge ja valud. Sülearvuti suurim miinus on ekraani väiksus, mis paneb kaela suure pinge alla, kuna tööd tehes vaatad allapoole. Kodukontorisse tasuks lisaks sülearvutile osta juurde kindlasti monitor, hiir ja klaviatuur. „Piisab 24–27-tollisest monitorist, mille jalg on liigutatav ja mis võimaldab sättida ekraani õigele kõrgusele,“ annab Jan nõu. Soovi korral võib valida juurde pööratava kinnituse, mis võimaldab liigutada kuvarit ka püstisse asendisse – see on mõnus tööviis neile, kes töötavad palju tekstitöötlusprogrammidega.

Pehmendatud randmetugi toetab ideaalselt käe üleminekut klaviatuurile.


 4. Klaviatuur – randmele toetust
Klaviatuure on erikujulisi. Ergonoomika seisukohast pole kujul väga suurt tähtsust, kuid kasutusmugavust võib kumerus küll juurde lisada. Kallimatel klaviatuuridel on tihtipeale olemas randmetugi, mis muudab ülemineku laualt klahvidele mugavaks ja mõnusaks. Osal mudelitel on plastist randmetugi juba küljes, teistele saab selle juurde panna. Randmetugi võib olla vajalik lisavidin näiteks mänguriklaviatuuridele, mille klahvid on kõrged. Kas klaviatuur on madalate või kõrgete klahviga, teevad klahvid häält või mitte, on kliendi maitseasi.

Liiga väikese hiirega töötades on sõrmed ja ranne pinges.
Paraja suurusega hiirel käsi puhkab.


 
5. Hiir – lase käel puhata

Hiiri on väiksemaid ja suuremaid. Mida siis ikkagi valida? Sülearvuti hiired on väiksemad, sest need on mõeldud kaasas kandmiseks ja lühiajaliseks tööks. Suuremad hiired on loodud lauaarvuti taga kasutamiseks ning väiksemasse kotti võib neid olla keeruline pista. „Sageli mõtlevad kliendid: oh, see on hea väike hiir, võtan selle, aga kui nad oma käe hiire peale panevad, on kohe näha, et käsi on väga imelikus asendis ja nad ei saa hiirt efektiivselt kasutada,“ teab Jan. Pikalt ja pidevalt väikese hiirega töötades kipuvad käed krampi minema ja tekivad pinged sõrmedes. „Õige hiire suurus on selline, et tunned, nagu sõrmed puhkaksid hiire peal ja sõrmed ulatuvad pingutamata nuppudeni. Nii kaovad käepinged ära,“ ütleb Jan. Hiir vali seega oma käe suuruse järgi. Miks mõni hiir on viltune? Mingil määral on see seotud ergonoomikaga. Enamasti on hiire viltune osa parema käe poole kaldu ehk see on mõeldud paremakäelistele, vasakukäelistele tehakse neid hiiri vähe. Ühesuguse kujuga hiired sobivad mõlemakäelistele. Kes aga vajab hiirepatja? „Ergonoomiline rannet toetav hiirepadi on abiks siis, kui näiteks tööandja on andnud sinu käe jaoks liiga suure hiire – kui asetad käe hiire peale ja sõrmed ei ulatu korralikult hiire nuppudeni, oleks vaja patja, mis tõstab käe ülespoole ja suunab näpud ettepoole,“ selgitab Jan. Ergonoomiline hiirepadi on abiks ka neile, kel on väikesed käed, kuid on vaja kasutada suuremat hiirt, millel on rohkem nuppe, näiteks joonestajatele.


Tekst: Evelin Kivilo-Paas
Fotod: Aivar Kullamaa